31 Temmuz 2014 Perşembe | Günün Haberleri | Giriş Sayfa Yap | Künye | Reklam
Bülent Arınç'tan kahkaha eleştirilerine yanıt
Bakan Eroğlu'ndan 'insanüstü' uyarısı
Demirtaş 'Ben Cumhurbaşkanı adayı olarak seçilirsem.."
Fatma Şahin'den 'paralel yapı'ya suç duyurusu
Soylu: 'Paralellerin kökünü kazıyacağız'
Fenerbahçe'ye kötü haber
Davutoğlu'ndan Kılıçdaroğlu'na sert tepki
Paralel yapıdan Müge Anlı'ya korkunç tuzak
Fenerbahçeli futbolcuya ameliyat şoku!
Hürhaber Logo
SİYASET     SPOR     DÜNYA     MEDYA     EKONOMİ     OYUN     SOSYAL MEDYA     MAGAZİN     SAĞLIK     TEKNOLOJİ     SEÇİM     TÜMÜ

Nevruzda neden ateş üzerinden atlanır?

Kuzey yarımkürede gece ile gündüzün eşitlendiği, tabiatın canlanışa geçtiği, astrolojik anlamda güneşin koç burcuna girdiği 21 Mart tarihinde kutlanan Nevruz’un, Farsça “yeni gün” anlamına gelir.

21.03.2013 12:05



Nevruz, Yenisey-Orhun çevresinden, Altaylara, oradan da Hun Türklerinin Avrupa'ya yürümeleriyle Macaristan'a ve Balkanlara ulaşmış, M.S. 800'lerden itibaren Hazar'ın güneyinden Anadolu'ya ve Mezopotamya'ya taşınmıştır. Mısır Kıptileri de Nevruz'u yılbaşı olarak benimsemişlerdir. 

İslâmiyetten sonra da, özellikle Abbasiler devrinde Nevruz, bayram olarak kutlanılmaya devam etmiştir. Nevruz, aynı zamanda Sasanilerde olduğu gibi, Abbasilerde vergi toplama mevsiminin başlangıcı idi. 

Selçuklularda kutlanan Nevruz geleneği Osmanlılarda devam etmiştir. Nevruz ve Nevruziye adetleri, II. Meşrutiyet'ten sonra terkedilmiş ve Türk halkı arasında yerini Mayıs'ın ilk haftasında, 6 Mayıs'ta kutlanan Hıdırellez şenliklerine bırakılmış, ama Nevruziye adıyla kutlamalar da devam etmiştir. 

Bizde, Cumhuriyet döneminde bir çok başka kutlamalar gibi Nevruz'un da resmî bir mâhiyeti kalmamıştır. 

Tarih boyunca gerek Türk dünyasında, gerekse önasya toplumlarındaki nevruz kutlamalarında anlamları farklı da olsa bazı ortak gelenekler göze çarpmaktadır. Bu ortak geleneklerden biri de Nevruz ateşidir. Eski Türklerde ateş kutsal sayılırdı. Tanrı'nın bir hediyesi olarak kabul edilen ateşe atfedilen kutsiyetten dolayı, Türk topluluklarında ateşe tükürmek, ateşe küfretmek, ateşi su ile söndürmek, ateşle oynamak hoş karşılanmaz. Ateşin kötülükleri, hastalıkları kovduğuna ve yok ettiğine inanılırdı. Ateş kültü ile ilgili başka bir gelenek, eski Türklerde belli günlerde büyük bir ateş yakılarak kurbanlar kesilmesi ve dualar okunmasıdır. Ateşin çıkardığı alevlerin rengine bakılarak kehanette bulunulurdu. 

İran’da Nevruz kutlamalarında yakılan ateş tapınmanın objesi olarak kutsal sayılmıştır. 

Türk kültüründe ise, ateş temizlenme ve arınma amacı olmuştur. Nevruz kutlamalarında sık sık görülen ateş atlama geleneğinin kötülükleri ve hastalıkları kovduğuna inanılmıştır. 

Ergenekon Türklerin Ergenekon'dan çıkış günü olarak kabul edilen bu günde, Türkler, her yılbaşında Ergenekon'dan çıkış gününde demir döverek, çeşitli kutlamalar yapıyorlardı. Efsaneye göre: Türkler, bütün kavimler birleşerek Türklerden öç almak için yürümüşler ve on gün savaşmışlardır. Önce yenilmiş olmalarına rağmen hile yaparak Gök-Türkleri yenmişlerdir. Türklerin bütün çadırlarını, mallarını yağmaladıktan sonra büyüklerin hepsini kılıçtan geçirmişler, küçükleri kul edinip alıp götürmüşlerdir. Gök-Türk Hanı İl-han'ın hayatta kalan küçük oğlu Kıyan ile yeğeni Tokuz, kadınlarıyla birlikte esaretten kaçarak geldikleri yoldan başka yolu olmayan bir yere gelmişler ve burasının adını Ergenekon koymuşlardır. Çok münbit bir yer olan burada dörtyüz yıl kalmışlar, çoğalmışlar ve buraya sığmamışlardır. Böylece Ergenekon'dan çıkma gereği hasıl olunca bir demir dağı eritip dışarı çıkmışlar, düşmanlarını yenip öçlerini almışlardır. Bu sırada hükümdarları Börteçine=Bozkurt idi. İşte yeni yılın başladığı bu gün Gök-Türkler'de bayram olarak kutlanmaya başlanmıştır. 

Ergen (mek) fiili Türkçe'de, tohumlamak, neslin devamını sağlayacak yetenek sahibi olmak anlamına gelir. Ergen kişi, ergenlik çağına ulaşandır. Ergen, bir yeteneğin kazanılmasının açık işaretlerinin ortaya çıktığı kişidir. Buna ilk gençlik de denilir. Ergenen-kün/ergenen-gün ise, dirilişin, çoğalışın, başkalarının kabul edebileceği bir büyümenin temellerinin atıldığı gündür. Toplumların inanışlarını sembolleştiren kabuller ve davranışlar vardır. Bozkurt, Türk mitolojisine göre hürriyetin, bağımsızlığın, ateş ise demire hükmetmenin göstergesidir. Ergenokon destanında kurt, ateş ve insan yayana gelerek, uyanmış bir tabiata hâkim olmanın temelini atarlar. 

Kaynağı ne olursa olsun Nevruz oldukça geniş bir coğrafyaya yayılmış ve değişik kültürlerde yer almıştır. Bazı toplumlarda Nevruz'a dinî bir mâhiyet verilmeye çalışılmıştır. Kimi Nevruz’u İran, kimi kürt, kimileri de Türk toplumun bayramı olarak atfederler. Kimin bayramı olursa olursa olsun, geleneklerin sürmesi, inançların tazelenmesi, değer yargılarının, törelerin kökleşmesine yardım ederek toplumda müşterekliği paylaşmayı bütünleşmeyi sağlar.

Bu Haber 1716 kere okunmuştur.
  • nevruz, nevruz ateşi, nevruz nedir, nevruz anlamı, nevruz bahar bayramı, nevruz ateşi neyi ifade eder, nevruz ateşinin üstünden neden atlanır,
  •     DİĞER YAŞAM HABERLERİ
      1     2     3     4     5     6     7     8     9     10  
    Cumhurbaşkanı adayınız kim?
    DOLAR
    2.09
    EURO
    2.81
    BİST
    63.54
    ALTIN
    88,73
    Hava Durumu
    ISTANBUL   33 / 24
    İlginç Bilgiler Haberleri
    Hür Soru Hür Cevap Haberleri
    Acil kayıp aranıyor Haberleri
    Sevimli Patiler Haberleri
    HürYaşam Haberleri
    Astroloji Haberleri
    Yerel Haber Haberleri
    English News Haberleri
    Ramazan Haberleri
    Siyaset Haberleri
    Spor Haberleri
    Dünya Haberleri
    Medya Haberleri
    Ekonomi Haberleri
    Oyun Haberleri
    Sosyal medya Haberleri
    Magazin Haberleri
    Avrupa Birliği Haberleri
    Sağlık Haberleri
    Belediyeler Haberleri
    Anasayfa
    Künye
    İletişim
    Reklam
    Facebook
    Twitter
    Sitene Ekle
    Hurhaber.com'da yayınlanan her türlü yazı ve haber kaynak belirtilmeden kullanılamaz. Sayfalarımızda kaynak belirtilerek yayınlanan haberler ilgili kaynağa aittir ve bu haberlerin kopyalanması durumunda, tüm sorumluluk kopyalayan kişi / kuruma ait olacaktır. Başka kaynak veya gazeteden alıntı yazarlar ve site yazarlarına ait yazılardan dolayı Hür Haber sorumlu tutulamaz.